Юзабіліті сайту і як його поліпшити
Юзабіліті – один із “китів”, на яких стоїть SEO-просування. Ви можете пропонувати найкращі продукти, але їх ніхто не замовлятиме, якщо сайт незручний. Юзабіліті – це спосіб зрозуміти, наскільки сайтом легко користуватися. Завдання веб-дизайнера – зробити так, щоб усі відвідувачі легко і швидко знаходили потрібну інформацію.
За хорошого юзабіліті користувачі не тільки замовлять товари і послуги, а й затримаються на сайті, що стане гарним сигналом для пошукових систем. Google та інші системи враховують цей фактор під час ранжування.
Що таке юзабіліті сайту?
Юзабіліті веб-сайту – це термін, що описує простоту його використання. Це стосується різних елементів: меню, кнопок навігації, пагінації, розташування окремих елементів.
Юзабіліті показує загальний ступінь зручності, швидкість досягнення необхідного результату під час перегляду сторінок. Основне завдання – спростити взаємодію користувача з сайтом.
Чому важливо дотримуватися принципів юзабіліті?
Користувачі не цікавляться, наскільки незвичайні та складні рішення ви впровадили у свій проєкт. Дизайн сайту може бути інноваційним, а ресурс – завоювати нагороду в номінації “Найкрасивіший сайт”, але це не оцінять ваші клієнти, якщо інновації заважають зручності. Їм важливіше швидко знайти кнопку “Купити”, форму зворотного зв’язку та отримати рекомендації товарів, що відповідають інтересам. Ці функції змусять користувачів повернутися на сайт і перейти з категорії випадкових відвідувачів у сегмент постійних клієнтів.
Невдалий досвід взаємодії користувачів із веб-сайтом – ворог електронної комерції. Через погане юзабіліті ви можете втратити 20%, 50% і навіть 90% клієнтів.
Функціональність веб-сайту має бути зрозумілою інтуїтивно. Сучасні користувачі не люблять зайвих дій. Гарне юзабіліті – ключ до зростання відвідуваності та продажів, підвищення середнього чека. Це також допоможе в просуванні сайту і збільшенні пошукового трафіку. Не останню роль у цьому відіграє і хостинг. Наш хостинг для Magento вже оптимізований під цю систему і не потребує додаткових налаштувань.
Що впливає на юзабіліті?
Юзабіліті залежить від багатьох факторів. Усі вони важливі в комплексі – неможливо поліпшити юзабіліті, налаштувавши просту навігацію і відкинувши все інше.
- Одним із важливих найважливіших моментів є адаптивний дизайн. Адаптивні сторінки мають правильний вигляд на всіх пристроях: величезному моніторі, ноутбуці з дисплеєм 15.6 дюймів, планшеті, мобільному телефоні. Розташування елементів буде правильним на екрані будь-якого розміру.
- Розташування та верстка контенту. Зазвичай користувачі приходять на веб-сайт у пошуках конкретної інформації. Контент має легко читатися, тому розмір і колір шрифту також мають значення Порожній простір – ще один важливий елемент верстки. Воно розділяє блоки і спрощує сприйняття інформації.
- Відсутність технічних помилок. Щоб веб-сайт був зручним у використанні, помилки мають бути виправлені. Усі пропоновані функції мають виконуватися без проблем: кнопки – працювати, сторінки за посиланнями – відкриватися, а товари – додаватися в кошик.
- Структура та навігація. Головна сторінка має чітко інформувати про те, що пропонує веб-сайт. Пункти меню мають давати уявлення про вміст сторінок. Мета полягає в тому, щоб користувачі могли швидко знаходити те, що шукають. Звичайний спосіб виміряти, наскільки легко знайти сторінку, – це підрахувати кількість кліків, необхідних для переходу на неї. Старе правило в 3 кліки втратило актуальність і підійде хіба що для простих блогів. Для великого інтернет-магазину або порталу можна орієнтуватися на 10-15 кліків.
Привабливий дизайн покращує візуальне сприйняття і зручність використання. Головний тренд останніх років – мінімалізм. Не перевантажуйте сторінки зображеннями та декоративними елементами.
Як поліпшити юзабіліті сайту?
Щоб оцінити юзабіліті, проводять тестування. Вам може здатися, що сайт дуже простий і зручний, але у ваших користувачів може бути інша думка. Тільки тестування покаже реальну картину і допоможе знайти слабкі місця, над якими варто попрацювати. Нижче ми дамо рекомендації, які позитивно вплинуть на юзабіліті будь-якого сайту.
Опрацюйте шапку сайту
Шапка – це верхня частина веб-сайту. Зазвичай вона добре виділяється, і тому є причини: це перше, на що звертає увагу користувач. Отже, шапка має дати відвідувачеві найважливішу інформацію:
- Назва компанії та сферу її діяльності. За це відповідають логотип, назва і дескриптор – коротка фраза, що описує послуги, наприклад “пошиття одягу” або “прокат електросамокатів”. Ці елементи можуть розташовуватися зліва або по центру екрана.
- Елементи конверсії, найчастіше – кошик замовлень, особистий кабінет, кнопка реєстрації та входу в акаунт.
- Контакти. Це може бути номер телефону або кнопка зворотного зв’язку. Якщо користувач захоче з вами зв’язатися, йому не доведеться довго шукати, як це зробити.
У шапці може розташовуватися меню, але це необов’язково. Сьогодні його все частіше ховають у так званий “гамбургер” – 3 смужки, клік на які викликає меню.
Шапка не повинна займати багато місця. Якщо раніше в ній часто розміщували зображення, то сьогодні веб-дизайнери не рекомендують це робити. Що менше на сторінці графічного контенту, то швидше вона завантажується в браузері.
Хороша практика – закріпити шапку, щоб вона не зникала при вертикальному прокручуванні сторінки. Подивіться, як це зроблено в TutHost.
Опрацюйте головну сторінку сайту
Головна сторінка – обличчя сайту. Вона має містити коротку інформацію про ваші товари або послуги, знайомити з “гарячими пропозиціями”, але не перевантажувати відвідувача інформацією. Якщо ви не знаєте, як розмістити контент, спробуйте один із шаблонів у нашому конструкторі.
На головній можна вказати таку інформацію:
- логотип, назву і слоган, якщо він є (а якщо немає, придумайте його – це допоможе клієнтам запам’ятати вас);
- зрозумілі елементи навігації;
- перелік ваших послуг або категорій товарів;
- акційні пропозиції, знижки;
- короткі переваги;
- якщо це доречно, можна розмістити інфографіку, наприклад, із географією та кількістю реалізованих проєктів;
- відгуки клієнтів як доказ вашої надійності;
- елементи конверсії та заклик до дії.
Не варто розміщувати на головній детальну історію вашої компанії і розповідати про всі кейси. Для цього існує сторінка “Про компанію”. Якщо у вас великий бізнес із багаторічною історією, можна створити цілий розділ меню зі сторінками “Наша команда”, “Реалізовані проєкти” тощо.
Опрацюйте елементи навігації
Навігація допомагає користувачам переміщатися сайтом і знаходити потрібну інформацію. Елементи навігації включають:
- меню, яке може бути горизонтальним, вертикальним, або вже згаданим “гамбургером”;
- хлібні крихти, які допомагають користувачеві зрозуміти, на якій сторінці він перебуває, і перейти в батьківську категорію;
- кнопка “Наверх”, що дає змогу в один клік повернутися до шапки сайту.
Хороша навігація неможлива без продуманої структури сайту. Збудуйте ієрархію сторінок, створіть зрозумілі категорії. Якщо у вас багато товарів, розділіть їх на підкатегорії. Використовуйте звичні місця для елементів навігації: кошик і особистий кабінет у верхньому правому куті, меню – вгорі або зліва, посилання на сторінку “Про компанію” і “Політику конфіденційності” – у футері. Експерименти допустимі, але не забувайте тестувати нововведення.
Опрацюйте сторінки товарів
Саме на сторінці товару або послуги відвідувач здійснює цільову дію. Допоможіть йому в цьому:
- Додайте більше якісних зображень із можливістю збільшення.
- Зрозумілі характеристики і можливість їх вибору. Наприклад, розмір взуття, колір килимка для миші, діаметр автошин.
- Зробіть кнопку “Купити” або “Замовити” помітною, але не перестарайтеся – червона кнопка на половину екрана матиме безглуздий вигляд.
- Додайте відгуки покупців. Особливо корисною буде можливість для користувачів вставляти власні фото та відео у відгук. Ця інформація стане тією останньою краплею, яка переконає клієнтів купити товар.
- Використовуйте допродажі та крос-продажі. Допродажі легко реалізувати за допомогою блоку “З цим товаром купують”, а крос-продажі будуть корисні, якщо користувач перейшов на картку товарів, якого немає в наявності.
Інформації про товар має бути достатньо, але не потрібно довгих полотен тексту. Фото і відео розкажуть більше. У текстовому форматі краще оформити характеристики і короткий опис для SEO-оптимізації сторінки.
Опрацюйте функціонал замовлення
Надайте покупцеві можливість замовити товар швидко. Не змушуйте його заповнювати 20 полів форми, переходити на нові сторінки. Процес замовлення має проходити просто:
- користувач натискає кнопку “Купити”;
- вказує ПІБ, телефон, місто і відділення поштової служби;
- натискає кнопку “Оформити”.
Що менше дій потрібно від покупця, то краще. За необхідності уточнити деталі ваш менеджер може зателефонувати за вказаним номером.
Товари в кошику краще супроводжувати невеликим зображенням. Створіть для користувачів особистий кабінет, у якому будуть збережені дані. Так ви підвищите шанси на повторні покупки: відвідувачеві не доведеться вдруге вказувати ПІБ та адресу доставки.
Збільште швидкість завантаження сторінок
Повільне завантаження – одна з головних причин “відмови” відвідувачів. Сьогодні ніхто не чекає 5 секунд, поки сторінка завантажиться. Важливо, щоб сторінки швидко завантажувалися на всіх пристроях, адже сьогодні більшість людей переглядають сайти з мобільних пристроїв. Перевірити швидкість завантаження сторінок можна різними інструментами, але найпопулярніший із них – Google PageSpeed Insights. Інструмент показує поточну швидкість і дає рекомендації щодо прискорення.
Аналізуйте причини, що призводять до уповільнення завантаження. Тільки дізнавшись, що “гальмує” сторінку, ви зможете вирішити проблему. Загальні рекомендації щодо прискорення:
- використовуйте стиснення зображень і сучасні формати (.webp, .svg);
- видаліть невикористовувані плагіни та скрипти;
- оптимізуйте код CSS і JS;
- використовуйте асинхронне завантаження скриптів, розміщуйте їх наприкінці сторінок;
- налаштуйте кешування;
- підключіть CDN – мережу доставки контенту;
- перенесіть сайт на швидкий хостинг.
Висока швидкість сторінок важлива не тільки для юзабіліті, вона є одним із головних чинників ранжування в Google, тому приділіть увагу цьому показнику.
Висновки
Ключовий момент, який слід пам’ятати: юзабіліті – це процес. Регулярно тестуйте зручність використання своїх ресурсів. Не варто робити це щодня, але обов’язково проведіть тест, якщо помітили такі ознаки:
- зниження конверсії;
- падіння пошукового трафіку.
Тестування допоможе зрозуміти, чи не стало погане юзабіліті причиною проблем. Також перевірку можна провести, якщо ви змінили дизайн усього сайту або окремих елементів. А якщо вам потрібен сайт із гарним юзабіліті без тривалого тестування, використовуйте наш конструктор – усі шаблони вже протестовані.