Аналіз падіння трафіку в пошуку Google
Уявіть: ви відкриваєте консоль пошуку Google і раптом бачите, що пошуковий трафік сильно впав. Такі проблеми можуть виникнути в будь-який час: через рік після запуску сайту, через 5 або 10 років. Це не завжди привід для занепокоєння, але щоб дізнатися, коли варто хвилюватися, необхідно розуміти причину падіння трафіку.
Усі сайти переживають злети і падіння, така природа SEO. Здатність розпізнавати реальне падіння трафіку, а не помилки сканування або сезонні коливання, є важливим першим кроком. Падіння трафіку може бути різким або поступовим, відвідуваність може відновитися сама або залишатися низькою, поки власник сайту не внесе зміни.
Причини падіння пошукового трафіку
Звичайно, насамперед важливо знати, через що відвідуваність падає. Найпоширеніші причини:
- Технічні проблеми із сайтом. Це помилки, через які ваш сайт не може бути просканований, проіндексований або показаний вашим відвідувачам пошуковими системами. Такі проблеми включають заборону індексації у файлі robots.txt, заборону індексації для окремих сторінок, проблеми із сервером. Іноді достатньо перенести сайт на якісний хостинг. Технічні проблеми також можуть включати неправильні посилання, низьку швидкість завантаження сторінок, помилки в коді.
- Проблеми з безпекою. Google віддає високий пріоритет безпеці, тому якщо веб-сайт не захищений належним чином від DDoS-атак та інших загроз, ви не отримаєте трафіку з пошукових систем. Google попередить ваших користувачів, щоб вони не відвідували ваш сайт, що, звичайно ж, призведе до зниження пошукового трафіку.
- Санкції пошукової системи. Якщо ваш веб-сайт порушує правила пошуковика, він може потрапити під фільтр і зовсім зникнути з пошукової видачі. Причини можуть бути різними, включно із запозиченим контентом, переспамом тексту ключами, накруткою поведінкових факторів і чорним SEO, агресивною рекламою, продажем посилань у великій кількості. Перевірте Search Console на наявність повідомлень, що вказують на наявність фільтрів.
- Зміни алгоритму. Google постійно вдосконалює свій алгоритм за рахунок невеликих і основних оновлень. У результаті таких змін можуть відбутися зміни відвідуваності, причому, в будь-який бік – ви можете як втратити трафік, так і збільшити його. За останні роки пошукові системи внесли безліч змін у свої алгоритми, щоб поліпшити якість пошуку і надати користувачам якісніший контент.
- Зміна інтересів аудиторії. Іноді ваші відвідувачі змінюють свою пошукову поведінку через ту чи іншу тенденцію. Ці зміни зазвичай мають сезонний характер і відбуваються протягом усього року. Це не залежні від вас причини, на які неможливо вплинути. Іноді вони мають незворотний характер: наприклад, 10 років тому був популярний запит “DVD-програвач”, а сьогодні ніхто не купує цю застарілу техніку.
- Конкуренція з боку інших сайтів. Якщо на ринок виходять нові гравці, які пропонують контент, аналогічний або кращий, ніж ваш, це може вплинути на пошуковий трафік. Якщо конкуренти ранжуються за ключовими словами краще, ніж ваш ресурс, це також може вплинути на пошуковий трафік.
- Неякісні зворотні посилання. Погані зворотні посилання – це посилання з інших веб-сайтів, які посилаються на ваш веб-сайт і можуть зашкодити пошуковому трафіку. Наприклад, це посилання зі спам-сайтів або посилання з ресурсів, що не належать до вашої ніші.
Загальні рекомендації щодо усунення цих причин включають такі поради:
- Обов’язково регулярно перевіряйте свій сайт на наявність технічних проблем і усувайте їх. Використовуйте такі інструменти, як Google Search Console, щоб знаходити й усувати проблеми.
- Якщо контент застарів і більше не актуальний для вашої аудиторії, обов’язково регулярно перевіряйте й оновлюйте його, щоб переконатися, що він, як і раніше, актуальний. Ви також можете оновлювати і повторно публікувати старий контент, щоб актуалізувати його.
- Слідкуйте за своїми конкурентами й аналізуйте їхній контент, ключові слова та рейтинг. Налаштуйте контент і стратегії SEO, щоб підвищити ефективність свого ресурсу.
- Регулярно перевіряйте зворотні посилання і видаляйте всі неякісні посилання. Ви можете використовувати такі інструменти, як Google Search Console і Ahrefs, щоб перевірити якість зворотних посилань.
Пам’ятайте, що SEO – це безперервний процес, і важливо бути в курсі останніх тенденцій і подій, щоб ваш сайт залишався актуальним і генерував більше трафіку.
Як проаналізувати падіння пошукового трафіку: гіпотези
Для аналізу відвідуваності найкраще підходять звіти в Google Search Console. Консоль пропонує масу інформації, яку можна використовувати для аналізу. Насамперед потрібно переконатися, що падіння трафіку дійсно має місце і це не просто сезонні коливання.
Аналізуйте звіти за 12-16 місяців, щоб виявити проблеми. Важливо вибрати такий період, щоб оцінити відвідуваність у різні місяці та роки. Наприклад, у квітні 2021 року сторінка товару приваблювала 1000 відвідувачів із Google, у липні – 700, а жовтні – 950. У 2022 році ситуація мала такий вигляд:
- квітень – 970 користувачів;
- липень – 710 відвідувачів;
- жовтень – 930.
У цьому разі не варто розглядати коливання графіка відвідуваності як падіння. Виражений сезонний тренд, коли в літній період відпусток відвідуваність трохи падає, але восени повертається до звичайних значень.
Більш поглиблений аналіз за обраний період допоможе дізнатися, які сторінки втратили трафік, а які навпаки почали залучати більше відвідувачів. Порівнюючи звіти за місяцями або роками, бажано вибирати однакові періоди – місяці або тижні.
Ви можете проаналізувати різні типи трафіку:
- За пристроєм користувача. Наприклад, за рік ви втратили 20% трафіку з мобільних пристроїв. Побачивши це у звіті, ви можете почати оптимізацію сторінок під смартфони, збільшивши швидкість завантаження.
- По країні. Якщо ваша цільова аудиторія перебуває в США, але трафік із цієї країни падає, настав час змінити контент-стратегію.
- За напрямками. Якщо ви продаєте різні товари, падіння трафіку може торкнутися лише однієї категорії або одразу кількох. Наприклад, восени та взимку цілком логічним виглядає зниження інтересу аудиторії до літнього взуття та одягу. Однак якщо трафік впав у розпал сезону, це привід задуматися про інші причини.
Коли ви виявили падіння відвідуваності і зрозуміли, коли саме воно сталося, важливо з’ясувати, чи не впала видимість сайту в результатах пошуку.
Трафік і видимість у пошукових системах
Видимість – це показник того, наскільки веб-сайт видно в результатах пошуку, коли користувачі вводять запити в рядок пошуку. Видимість показує, наскільки видно ресурс на основі всього набору ключових слів.
Слід з’ясувати, чи є кореляція між трафіком і видимістю. Іноді видимість підвищується або знижується, а трафік залишається колишнім. Можливе просідання трафіку, але при цьому видимість залишається незмінною.
Якщо разом із трафіком впала видимість, імовірно, сайт випав із топа пошукової видачі, а його місце зайняли конкуренти. З цього вже можна зробити висновки, чи зосереджена проблема на кількох сторінках і ключових словах, чи, скоріше, весь сайт працює погано. Якщо дуже важливе ключове слово з високою конверсією опустилося з 1-ї на 3-тю позицію, це може призвести до значного скорочення трафіку. Потім вам слід детальніше проаналізувати, чому конкуренти обігнали ваш сайт у пошуковій видачі, і вжити відповідних заходів.
Якщо видимість залишилася колишньою, а трафік впав, імовірно, проблема в сніпеті. Ви могли додати в title і description ключові слова, але не подбали про привабливість тексту для користувачів. Іноді інформація просто застаріває: у сніппеті вказані туфлі з колекції 2017, а вже початок 2023 року. Навіть якщо ваш сайт потрапив у топ-3 пошукової видачі, користувачі можуть перегортати сторінку і натискати на сніппет конкурента, який не забув оновити інформацію або додав текст на актуальну тему.
Ваша втрата може бути спричинена не тим, що ви зробили щось не так. Можливо, конкурент поліпшив свій контент або отримав більш авторитетні посилання. Якщо ви спостерігаєте втрату трафіку за певними сторінками, рекомендуємо переглянути результати пошуку і звернути увагу на сторінки з вищими позиціями.
Як впливають тенденції в галузі на відвідуваність?
Використовуйте Google Trends, що проаналізувати нішу. Іноді ви все робите правильно: сайт оптимізовано, сторінки завантажуються швидко, зворотні посилання якісні та додаються регулярно, а відвідуваність все одно падає. Причиною цього може стати загальне зниження інтересу до галузі, в якій ви працюєте.
Свіжим прикладом такого зниження є відмова від масок після пандемії COVID-19. Протягом 2 років без маски не можна було з’явитися практично ніде, тож люди регулярно купували їх, а серед молоді користувалися популярністю вироби з принтами. Коли обмеження зняли, попит на маски різко впав, і всі інтернет-магазини відчули падіння трафіку в категорії “маски”.
Іноді на ринку з’являється новий продукт, який практично повністю витісняє старі товари. Як приклад можна назвати появу смартфонів, які досить швидко зайняли більшу частину ринку мобільних телефонів. Люди перестали шукати в пошуковиках кнопкові телефони, і трафік за пов’язаними запитами різко пішов униз.
Сезонність також впливає на трафік. Використовуйте інструмент Search Console Insights, щоб перевірити сезонність основних ключових слів. Цей інструмент також показує вам країни, регіони та окремі міста з високим інтересом до вашої сфери. Це інструмент, за допомогою якого користувачі можуть порівнювати моделі обсягу пошуку в певних регіонах, категоріях, часових рамках.
Search Console Insights покаже вам, коли пошукова фраза найпопулярніша протягом року. Дуже корисно мати можливість бачити, коли зазвичай починаються піки вашого пошукового трафіку і коли у вас буде падіння трафіку.
Використовуючи інформацію про сезонність як частину своєї SEO-стратегії, ви можете отримати конкурентну перевагу. Публікація та актуалізація інформації залежно від того, коли користувачі починають пошук за темою, гарантує, що ви матимете свіжий контент. Google надає веб-майстрам достатньо інструментів, які допоможуть виявити падіння відвідуваності та розібратися в його причинах. Це Google Search Console, Google Analytics, Google Trends. Search Console Insights – ще один корисний інструмент, за допомогою якого ви отримаєте інформацію про те, як користувачі знаходять ваш контент. А якщо вам потрібен надійний хостинг зі зручним конструктором сайтів, виберіть один із наших тарифних планів.